A Seafalcon mesél

Mindenféléről mesélek a tengerészet kapcsán. Fényképek, videók, receptek, sztorik, naplóbejegyzések, viccek... ami jön.

Valóban keresik Rakonczay Gábort

Print Friendly and PDF

Valóban keresik. Egy tengerészkapitány ma küldte meg az Inmarsat EGC Safetynet adásról készült fénymásolatot, hogy amikor vitorlásokat oktatok, akkor tanulságul felhasználjam.
Úgy gondolom, a blogjaim is sok vitorlázó olvassa, ezért számukra is hasznos lesz az információ.

Amit szeretnék hangsúlyozni: bízzunk Gáborban, vegyünk példát Viktória asszonyról, aki bízik benne. Mert valójában mi az, amit biztosan tudunk?
Csak annyi, hogy megszakadt az összeköttetés vele. Az, hogy nincs nála EPIRB mindössze annyit jelent, hogy ő (Gábor) nem akarja, hogy megmentsék. Az, hogy a honlapján a felszerelések között feltüntette az EPIRB bóját is, meg az ARGOS-t is, csak annyit jelent, hogy szándékában állt, de nem tartotta végül fontosnak azt, hogy nyomon követhető legyen, és vészjelzést tudjon adni. Ettől még nem kell elsiratni, mert higgyétek el, hogy Harbo és Samuelsen sem vitt magával efféle elektronikát 1896-ban, és mégis át tudták evezni a nagy vizet!
Gábor és Viktória csak arról mondtak le, hogy így lehessen nyomon követni, mint Tommy Tippetts-t, aki szintén egyedül evezi át az óceánt mostanában.


Lehet, hogy éppen versenyeznek valahol a nyílt vízen!
Azt mondtam a címben, hogy valóban keresik Gábort. Megmutatom, hogyan megy ez a valóságban, és mindenki vesse össze az elképzeléseivel (és aztán alaposan korrigálja, amit eddig gondolt!)
Nos, Madrid MRCC (Maritime Rescue Coordinating Centre) küldte az üzenetet a Navtex és az EGC Safetynet rendszeren keresztül a körzetben haladó hajók részére.
A Nevtex a part mentén navigáló hajók részére szóló üzenet, az EGC pedig a nyílt óceánon haladók számára.

Íme a keresést kérő EGC  üzenet:
Az érdemi üzenet a Pan Pan Pan után kezdődik. Ez a 3 szó azt jelenti, hogy sürgős az üzenet, de nincs vészhelyzet, nincs emberélet közvetlen veszélyben.

Azt látod, hogy 2012.02.17-én adták le.
Elmondják, hogy egy szóló kenust keresnek, aki elindult Las Palmasról január 25-én a Karib-tenger felé.
Az utolsó ismert pozíciója mi volt február 6-án.
A hajót egyedül viszi, 6 méteres, vörös a hajótest, a teteje szürke és fehér a vízvonal alatt, és a BNI felirat látszik rajta.
A hajókat arra kérik (ami nem utasítás), hogy próbáljanak meg kapcsolatba lépni vele VHF rádión keresztül. (De ez ugye nem működik Gábor hajóján, mert beázott minden). Bármit észlelnek, jelentsék Madridnak.

Senkit nem akarok elkeseríteni, de az efféle üzeneteknek nem sok eredménye szokott lenni, mert:
- Gábor hajója nem látszik a radaron, és anélkül nem fog dumálni az éterbe egy tengerész sem.

Kedves vitorlázó, aki olvasod ezt a blogot, gondolj bele, mennyire bízhatod az életed az efféle üzenetekre? Mennyire bízhatsz abban, hogy ezek alapján fognak megmenteni?
De mint az elején mondtam, nincs nagy baj, mert Gábor legfeljebb majd kikötés után jelentkezik, amit szívből kívánok neki és Viktória asszonynak is!
Hajrá Gábor!

Vészhelyzet a tengeren - 6. rész by Costa Concordia

Print Friendly and PDF
Jegyezd vele az égre
Örök tanúságúl:
Habár fölűl a gálya,
S alúl a víznek árja,
Azért a víz az úr!

 

Természetesen az apropó a Costa Concordia tragédiája. Majdnem balesetet írtam, de tragédia, mert az emberi gondatlanság, felelőtlenség és hozzá nem értés emberéletekbe került.
Sok mindent olvastam az interneten, cikkeket angolul, magyarul, hozzászólásokat, jót, rosszat, de egy szemet szúrt. Persze nem kárhozatom én, mert a hozzáértést tőlünk kell elvárni, nem a véleményét megíró laikustól.

Szóval valaki olyasmit írt, hogy  tulajdonképpen istenkísértés ilyen kis merülésű, magas súlypontú, labilis úszó városokat építeni, hogy ezt kizárólag üzleti szempontok indokolják. Aki írta dunsztja nincs a hajó stabilitásáról, sacc per szemre mérlegel és fejti ki a csacsiságot.

Minden hajó, amelyik vízre kerül stabil. Meg kell feleljen a biztonsági előírásoknak. Megvannak a minimális kritériumok, és ha hozza, akkor biztonságos, bármennyire nem látja annak a laikus. Bizony, még én is elképedtem néha, hogy: "ez stabil?", egy-egy úszóművet elnézve. De az ember csak azt látja, hogy mi van kint a vízből. Ami a vízvonal alatt, azt nem.

Egy hajót sem gyártanak arra, hogy kibírja, ha zátonyra viszik. Bizonyos baleseti kritériumoknak is meg kell felelniük, ami a borulással, kapcsolatos, extrém körülményeknek is ellent kell állniuk (módjával), mint a hirtelen széllökések, stb.

Szóval a látszólag hatalmas, (túl magasnak tetsző) személyhajó biztonságos.
És mindent megtesznek a mentése érdekében, de ezt csak akkor tudják megtenni, ha a hajó parancsnoka leadja a SZABÁLYOS vészriasztást.
Ezt Schettino úr nem tette meg (nem írok a továbbiakban captaint, mert méltatlan a címre). Ezzel esetlegesen veszélyeztette a mentést is, és veszélybe sodorhatott volna más hajókat.

Az első képen láthatod az úgynevezett Coast Radio Stationok elhelyezkedését. (Parti rádióállomások). A baleset helyzete kékkel van jelölve, jobbra kicsit alatta R betűvel jelölve Róma Rádió. Ha bárminémű


tengeri baleset következik be egy adott ország felségterületén, az, amint tudomására jut, azonnal megkezdi a mentást, és megteszi a szükséges intézkedéseket.

A következő képen azt láthatod, hogy az olasz MRCC (Marittime Rescue Coordinating Centre - Tengeri Felkutatási és Mentési Központ) milyen figyelmeztetést küldött a körzetben levő hajóknak!

Ez a barom (Schettino) ezt is késleltette azzal, hogy nem adott le riasztást szabályosan. Az MRCC (bárhogyan is hívják maguk az olaszok, nem számít) egy utas szüleinek mobilhívása után kapott értesítést! Ez elképesztő! Az alábbi kép a kis kék helyzetjelzőre kattintva nyitható. Nos a kép (kattintással nagyítható):


Mit tartalmaz ez az üzenet?
Időpont és Maddalena Radio
Az olasz MRCC-től (Olasz Parti Őrség)
Minden hajónak, amelyik a Tirrén-tenger északi részén halad.
Minden hajó amelyik a Tirrén-tenger északi részén navigál köteles figyelni egy személyhajóra. Név: Costa Concordia, lobogó: olasz, megfeneklett Giglio sziget északkeleti részének közelében. Felkutatás és mentési akció megkezdve Livorno MRCC által (Olasz Parti Őrség). Az alábbi pontok által határolt területen:
A: ezeket nem sorolom fel.
B:
C:
D:
Minden hajó a körzetben tartson fokozott figyelőszolgálatot, és jelentsen minden fontos észlelést MRCC Livornónak az alábbi számokon:
ezeket már nem írom ki.

Ha erre a linkre kattansz, akkor láthatod az összes kiadott Navtex üzenetet, ha azon a "wiev" szóra kattintasz a szöveges üzenet jön föl, ha a kis kék jelzőre, akkor a térképet kapod meg, és azon a jelölőre klikkelve a szöveges Navtex üzenetet írja ki.

Ott láthatod, hogy az elsőt 22.54-kor adták ki. Ha Schettino 21.48-kor, amikor megtudta, hogy gépházat elárasztotta a víz, leadja a riasztást, akkor jóval előbb megindulhatott volna a mentés, és talán kevesebb lett volna a halálos áldozat is!


Vészhelyzet a tengeren - 2. rész

Print Friendly and PDF

Azt már tudjátok, hogy a GMDSS rendszer meghatározza a tengeri körzeteket.

Mit is jelent ez?

Valójában azt, hogy a vészhelyzetre való tekintettel előír bizonyos készülékeket, és ezek korlátjait figyelembe véve meghatározza a hajó mozgásterét.

Nézzük meg ezt egy példán keresztül, hiszen úgy könnyű a megértés: Mondjuk, vesz egy vállalkozó egy kicsi tengerjárót, és azt mondja, hogy nekem biztos fuvarom van Skócia és Norvégia között. A példa azért ez, mert voltam ilyen hajón. Ha megnézzük ennek a hajónak a mozgásterét, akkor láthatod, hogy ez a hajó sosem fog a parttól eltávolodni túlságosan, belefér egy "elméleti határba", ami legyen mondjuk 250 tengeri mérföld. Nos, ha ez a hajó csak ezt a vonalat járja, teljesen felesleges felszerelni olyan készülékekkel, ami egy óceáni átkeléshez kell. Ezért ezt a hajót csak az A2-es körzetnek megfelelően kell felszerelni, de el se hagyhatja ezt a tengeri körzetet, mivel alkalmatlan arra, hogy a következő (A3-as) körzetben hajózzon.

Akkor most nézzük magukat a tengeri körzeteket: összesen négy van: A1, A2, A3, és az A4.Minden körzetben előírják, hogy milyen messze távolodhat el a hajó a parttól, és milyen készüléket kell felszerelni.

Az A1 körzet kommunikációs készüléke az URH (VHF angolul, és a továbbiakban ezt használom) rádiótelefon (vagy adóvevő). Tehát van egy körzetem, és egy készülékem. A logikus az lenne, ha azt mondanám, hogy az A1 körzet határa a VHF készülék hatósugara a parttól mérve. Ez valóban logikus, de nem igaz, mert nem elegendő. Ugyanis a cél az, hogy ezzel a rádiókészülékkel egy parti állomás MINDIG elérhető legyen, hogy mindig biztosítva legyen, hogy a vészriasztást veszi az, akinek meg kell hallania!

A mellékelt térképen a Földközi-tenger A1-es körzeteit mutatja rózsaszínnel jelölve, és az A2-es körzeteit kékkel. A fehér értelemszerűen A3-as, de csak azért, mert Líbia nem építette ki az A1 és A2-es körzetet. Ezen az elven az A2 körzet az, ahonnan egy parti állomás középhullámú (MF - medium frequency) rádión mindig elérhető.

Az egész rendszer alapját, és kiépíthetőségét az űrhajózás, a műholdak tették lehetővé. Az A3-as körzet az, ahonnan a GMDSS rendszerben használatos műholdak elérhetőek. Ez a 70 fok északi és a 70 fok déli szélesség közötti sávot jelenti a Föld felületén. A képen látható, hogy a 4 műhold által lefedett területek meglehetősen nagy átfedéssel "dolgoznak" (ezzel növelve a rendszer hatékonyságát).

Az A4-es körzet pedig az ezen kívül eső terület. A képen a sötétkékkel jelölt területek. (Ha valaki GMDSS tanfolyamra tanul, ne ezeket a meghatározásokat tanulja meg, mert ezek laikusok számára vannak megfogalmazva, de a nem szakembernek elég.)

Nos ezekhez a körzetekhez készülékeket rendel a hatóság azért, hogy: adni-venni tudja a hajó a vészhelyzeti riasztást, részt tudjon venni a vészhelyzeti kommunikációban, tudjanak hajó-hajó, hajó-part, part-hajó irányú beszélgetést lefolytatni, és képesek legyenek a hajózás biztonságára, veszélyeztetésére felhívó közleményeket (MSI - Maritime Safety Information) levenni.

Az A1 körzetben erre (a kommunikációra) a VHF (URH) rádiókészülékek használatosak, valamint egy középhullámú, nyomtatóval ellátott rádióvevő készülék amit NAVTEX-nek hívunk. Ez veszi (és ki is nyomtatja) a körzetben levő rádióállomások által sugárzott biztonsági közleményeket. Természetesen a HiTech keze itt is betette a lábát, és vannak nagy LCD kijelzős készülékek, amelyek nem nyomtatnak, de a képernyőre előhívható minden elmentett anyag.

A készüléket a tengerész (jachtos, vitorlás) programozza be. Beprogramozza, hogy milyen rádióállomás anyagait kívánja levenni (az Adrián célszerű Split Rádiót beprogramozni és nem Caglari Rádiót, ami ugye Szardínia szigetén van). Ezután beprogramozza, hogy milyen típusú figyelmeztetést kíván levenni.

Ezek az un. MSI anyagok a következőképpen vannak csoportosítva: A - navigációs figyelmeztetések, B - időjárási figyelmeztetések, D - a felkutatási és mentési riasztások, közlemények (SAR - Seartch And Rescue közlemények), L - további navigációs figyelmeztetések.

Ha megfigyelted, az abc betűiből kimaradt pl. a C, és továbbiak az L-ig. Ez azért van, mert az említett anyagok (A, B, D, L) eleve minden készülékbe be vannak programozva, nem törölhetőek, és ezt, ha akarod, ha nem, leveszi neked. De gondolj bele: ezek az információk mind a hajózás biztonságát szolgáljál, bármerre is hajózol. De ha például jeges vizekre evezel, akkor ha a C jelű információt is beprogramozod, megkapod a jégjelentéseket is. De ez nem mindenki számára hasznos, ezért nincs eleve beprogramozva a készülékbe.

Egyelőre ennyi, ha kérdezel, válaszolok.

Folytatom
Feedek
Megosztás

Címke lista

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

HTML

ingyenes webstatisztika